Schackpjäs


Schackpjäs

Vilken pjäs står på rutan h4 i den här schackpositionen?


Visa lösningen

15 reaktioner till “Schackpjäs”

  1. Är inte detta ett omöjligt läge? Eftersom svart står i schack måste vit ha gjort senaste draget, och därtill måste det draget ha satt svart i schack. Detta kan ha gjorts antingen genom att ha flyttat ett torn till d7, eller ha flyttat bort något som stod mellan kungen och tornet. Det första kan uteslutas eftersom tornet endast kan ha stått på c7, där den också hade ställt svart kung i schack, och det andra alternativt kan uteslutas eftersom ingen vit pjäs står på en position dit den kan komma från c7, där den måste ha stått innan för att blockera.

    Har jag missat nånting, eller är det en kuggfråga?

  2. Det enda jag kan komma på är att vit haft en bonde på c7, som sedan tagit en pjäs på d8 och bytts mot ett torn. Men varför byta till ett torn och inte en dam?

  3. Se detta som ett matematiskt problem. Så fundera inte över varför spelarna har gjort dragen som de har gjort. Det enda som gäller är schackreglerna.

  4. Förutom ett svart torn eller en svart dam eller en vit bonde, kan det väl vara vilken pjäs som helst? Jag förstår inte.

  5. Nej, det är bara en pjäs som är möjlig. Det går att plocka bort några möjligheter till.

    Säg till om du vill ha en ledtråd!

  6. Det kan uppenbarligen inte vara svarts vitrutade löpare.
    Efter lite tänk, kan det inte heller vara svarts andra löpare.
    Det kan inte vara en vit bonde, då kommentarerna ovan visar på att det
    en vit bonde har blivit ett torn.

    Det kan inte vara ett svart torn, eller dam, då båda kungarna i sådana fall vore schackade.
    Det kan inte vara en svart häst, om svart inte bytt en av bönderna mot en häst.

    Men, tittar vi på de svarta böndernas positioner ser vi något märkligt;
    a7 har aldrig flyttats, a6 har tagit en officer, och stod på b7 från början.
    Alltså måste f7-bonden tagit 3 officerer, och flyttat till c4. Totalt har vit förlorat 4 officerer till bönder.
    Antingen är det då svarts h-bonde, eller en inbytt svart häst.
    Men, om det är en inbytt häst, måste h-bonden tagit 2 officerer, (en-passanttagning kan ej ha skett) och då har svart tagit 6 officerer totalt. Men vit var bara förlorat 5. Alltså kan det ej vara någon inbytt pjäs på ?. Det enda SVARTA alternativet måste vara svarts bonde från h7.

    (Observera att den vita bonden som blivit torn, måste ha vandrat ganska långt, och då tagit 4 officerare från svart.)

    Kan ej utesluta någon av de vita pjäserna nu dock…

  7. Bra tänkt, Per!

    Om du vill ha en ledtråd: fundera på vad som stod på d8 innan det vita tornet gjorde det.

    Annars kan du nu läsa hela lösningen.

  8. Vita bönder har tagit 4 svarta icke-bönder. Dvs ingen svart icke-bonde möjlig på h4. (Bl a slår Bc7 en svart löpare på d8 (och blir till det vita tornet)). Svarta bönder har tagit 4 vita icke-bönder. De 2 svarta springarna måste ha tagit var sin icke-bonde (annars motsägelse!) Dvs ingen vit pjäs möjlig på h4. Eftersom det sägs finnas en en pjäs på h4 så måste den alltså vara en svart bonde!

  9. Jag vill ändra i mitt förra inlägg :
    Svart kung, löpare (på d8), eller en, eller båda, av svarta springarna måste – i olika kombinationer – ha tagit de tre återstående vita icke-bönderna. Är detta månne riktigt tänkt?

  10. Hej Lars!

    Det är väl sex vita icke-bönder som blivit tagna totalt (springarna, löparna, ett torn samt damen)? Och det stämmer att svarta bönder har tagit 4 vita icke-bönder, men då är det väl 2 som återstår?

    Men de två vita icke-bönderna kunde ha tagits av lite vem som helst under spelets gång – de svarta springarna, löparna, tornen, damen, som sedan kan ha tagit själva.

    Och vita bönder behöver inte ha tagit något alls för att stå som på bilden (förutom bonden längst upp som blivit till ett torn, fundera lite till på vad bonden tog, det var inte en svart löpare).

  11. Ja,jag har nog nu löst problemet. Jag antar därvid att man initialt har “tilläggsinformationen” ATT det finns en pjäs på h4, och därefter steg för steg kan utesluta alla pjäser utom den “rätta”. Tänkte först att ett möjligt svar kunde vara : “man kan inte logiskt från diagramställningen veta ATT/OM en pjäs står på h4 eller ej”. Om frågan varit : “det står en pjäs på h4; vilken är det?” så hade jag inte blivit “osäker” … (problemet innehåller dock i sanning flera häpnadsväckande “knorrar” …)

  12. Ja, precis. Synd att det var otydligt det där med problemformuleringen.

    Man brukar dock sammanfatta “det står en pjäs på h4” + “vilken är det?” med “vilken pjäs står på h4?”.

    Det händer då och då att det finns kuggfrågor, och att det inte alls står någon pjäs på h4 till exempel, men sådana frågor undviks i riktig problemlösning.

  13. Hej Val, jag tycker att det kan vara antingen en häst, eller en löpare, på d8 (som c7-bonden slog); dvs i båda fallen är det fråga om en “omvandlad” svart h-bonde; en svart löpare bör väl därvid ha kunnat ha gå till d8, från g1 via b6 (varvid c5-bonden stått på c6)!? Finns någon hake här ?

  14. Hej Lars!

    Du har helt rätt, jag har missat svart löpare-möjligheten. Det påverkar inte dock lösningen, eftersom det är ändå måste vara en svart bonde som blivit till den svarta svartfältslöparen och därför kan man fortsätta följa lösningen utan att det är fel någonstans.

    Men jag ska ändra lösningen, tack!

Kommentera